Tips för nyblivna företagare

Efter cirka 3 år som heltidsanställd har jag bestämt mig för att återgå till egenföretagarlivet. Med betydligt mer erfarenheter och kontakter än tidigare känns det som ett bra beslut. Jag jobbar vidare med några projekt från min tidigare arbetsgivare, och ägnar mig därutöver åt projekt som jag haft på paus de senaste åren. Den här webbplatsen kommer därmed att vara mycket mer aktiv, liksom många av mina andra webbplatser, och min youtubekanal som jag har stora planer för.
För att kicka av det nya året och den nya tiden vill jag ge några tips för nyblivna företagare.
1. Ha en hemsida som går att hitta
Det räcker inte med att bara ha en hemsida idag. Du behöver ha en hemsida som går att hitta för dina presumtiva kunder. Jag har spenderat de senaste 3 åren med att jobba heltid med sökmotoroptimering och verkligen sett vad en väl optimerad webbplats kan göra oavsett om man är nystartad eller en av Sveriges största webbplatser. Jag ger gärna en del hands on tips om du är ny företagare – skriv en kommentar så återkommer jag på mejl!
2. Skapa auktoritet i branchforum och på LinkedIn.
Om du verkligen kan ditt ämne har du mycket att bidra med och det finns garanterat folk som söker efter kunskapen. Dela med dig av den – det är den billigaste marknadsföringen du kan göra.
3. Bygg upp en E-postlista
Det kan låta gammalmodigt och lite banalt att samla på E-postadresser, men det är och förblir en av de absolut bästa vägarna till att få kunder. Du kan bygga rapport och visa upp din kompetens på lång sikt, bara du har dina prospekts E-postadresser. Du kan samla E-postadresser genom White-papers i PDF-format som du skickar ut till angiven E-post, eller ett riktigt bra nyhetsbrev där du delar med dig av kunskaper. I alla dessa fall behöver du ett bra listverktyg för att hantera dina adresser. Det finns amerikanska bolag som Aweber eller Mailchimp men även Svenska företag som get a newsletter eller Web Power som kan hjälpa dig med att lägga upp en effektiv e-postmarknadsföring. Att använda en svenska leverantör är ibland lite dyrare, men kan vara väl värt det eftersom du får support på svenska och dessutom får en vanlig svensk faktura och inte behöver bråka med omvänd moms, så som sker om du köper tjänster från utanför EU.
4. Skapa en Youtube-kanal
I dessa tider när många marknadsförare pratat om Facebook och Pinterest i evigheter känns det som att youtube glömts bort och degraderats till ett stort kattfilmsforum, men det är ett otroligt bra sätt att bygga en auktoritet och skapa varaktigt innehåll, speciellt om du riktar dig till en internationell målgrupp. Jag har filmer på min youtubekanal som 5 år efter att jag lagt upp dem spelas 10 000 gånger i månaden. Youtube är, korrekt använt ett mycekt effektivt sätt att jobba med sin marknadsföring.

Du lär få höra mer om vad som händer för min del med Youtube och E-postmarknadsföring (och såklart SEO) här på tjana-pengar.nu

Jonas