Videomarknadsföring

Ett mycket bra sätt att marknadsföra sig är genom att skapa videos och publicera online. Det mest kända videonätverket är såklart Youtube, men det finns mängder av verktyg som kan göra att din video ger resultat, förutom att publicera den på Youtube.

youtube

Varför Video?

Video ger en personlig touch på en hemsida och ger ett värde eftersom det är lättare att ta till sig än text. Den absolut största fördelen är dock den virala spridningen som en video möjliggör. En riktigt välgjord video spids enormt lätt på alla sociala nätverk och kan inom kort få miljontals visningar. Om du har en länk i beskrivningen kommer en väsentlig mängd av tittarna klicka på din länk vilket ger enorma mängder trafik till din webbplats!
Ett bra exempel på det är kondomexperten.se som förmodligen lade en ganska stor peng på att ta fram en marknadsföringskampanj för Youtube.
Resultatet blev detta, och för att vara en svensk film är det väldigt mycket med 1 miljon visningar!

Ett annat exempel, taget från min verklighet är när jag hade startat ICA Jerry. Då körde jag upp ICA-Jerryreklamerna på youtube, med en bild i slutet från min webbshop och en länk i infotexten. Du kan se videon här. Den här videon tillsammans med facebook var min enda marknadsföring för sajten och den har ändå drivit flera tusen kronor…

Ännu bättre spridning

Det finns ju flera videonätverk på nätet idag, och du har säkert sett till google video, vimeo, videofy me, daily motion, viddler och flera andra. Det finns dock väldigt smidiga tjänster för att ladda upp en video på alla dessa nätverk med bara en uppladdning. Ett som jag provat är VidMetrix som förutom att ladda upp filerna också kan hålla koll på statistik från alla de olika videosajterna. Jag rekommenderar verkligen att använda en sån tjänst för att få ut sin video på riktigt bred front!

Utan kamera?

Har du ingen kamera? Det är faktiskt inget problem för det gå utmärkt att skapa video ändå. Det finns nämligen utmärkta program som fångar det du har på skärmen för tillfället. Du kan t.ex köra en powerpoint och prata in ljud till den, eller visa ett bildspel och spela musik till det (till detta finns dock bättre dedikerade mjukvaror). Ett gratis program för att göra detta är Techsmith Jing som visserligen är begränsat till 5 minuter inspelningstid, men oftast behövs inte mer än så. Skulle det behövas kan du enkelt spela in flera avsnitt och dela upp din presentation. Nu kan du t.ex göra en minivideokurs i ett ämne som du behärskar, och ladda upp det på youtube för att marknadsföra en större kurs…

Tänk på Google

Google kan inte hitta ditt videoinnehåll, så det är viktigt att du berättar i din infotext och rubirk vad det faktiskt är din video innehåller. Skriv hellre för mycket än för lite. Om du har en länk så längger du den inkl. http:// först i beskrivningen av videon. Rubriken skall vara saklig, och på engelska om du söker internationella marknaden, på svenska om du bara vill att svenskar ska titta. Om du gör detta bra kanske google visar upp din video höst upp på förstasidan på dina sökord, vilket är värt otroligt mycket! (Om man goolar Ica-jerry kommer min video allra högst upp på Google).

Ut och promota din video och se besökarna flöda in från Youtube och andra platser. Glöm bara inte att ha Google analytics på din hemsida så att du kan spåra intäkterna!