Att köpa ett bra domännamn

Se förklaring av ordet domännamn.

Det finns mängder av företag där man kan köpa domännamn. Jag brukar använda Loopia av en enkel anledning: De är enkla och billiga att handla av. En .se kostar 99 kronor, en .com kostar 59 kr och en .nu kostar 99 kr. Årsavgiften är densamma hos loopia till skillnad från hos många andra domänleverantörer som erbjuder ett vrakpris första året, och sedan betydligt dyrare åren därpå. Det går även att köpa .eu .info och en mängd andra domäner. Dessa har inte varit så attraktiva tidigare men nyligen såldes försäkringen.eu för över 100 000 kronor, så de kan vara på väg upp.

Men hur gör man för att köpa ett bra domännamn? Jo det finns ett antal punkter att följa för att få tag på en superdomän.

Om vi utgår från att domännamnet skall användas till en webbplats, så bör du först fundera på vilken målgrupp du vänder dig till rent geografiskt. Om du vänder dig till Svenskar, så bör du prioritera .se. Detta dels för att svenskar är mest vana vid .se och dels för att Google Sverige rankar .se högt.

Vi utgår från att du vill ha ett domännamn som riktar sig till Svenska marknaden, alltså blir .se det du prioriterar.

När du går in på Loopias hemsida behöver du inte registrera för att kunna söka efter domännamn. Det är bara att skriva det du önskar i rutan högst upp, så kommer en lista med vilka domäner som eventuellt är lediga och vilka som är upptagna.

Det finns ett antal olika faktorer för hur bra ett domännamn är. På dnzup finns en förträfflig guide till värdering av domännamn som jag rekommenderar att läsa.

Sammanfattningsvis kan jag beskriva domänletande såhär:
Om du vill göra en sajt om resor, så letar du självklart först efter resor.se, men eftersom detta är upptaget sen länge får du se till att ändra din domän förslagsvis genom att lägga till ett ord till t.ex billigaresor.se. Innehåller din sajt billigaresor.se bra information kommer den vara lätt att ranka högt hos google vid sökordet billiga resor, vilket är värt enormt mycket! Tyvärr är billigaresor.se likväl upptaget, så det är bara att leta vidare.

Kanske skall din sajt vara inriktad på resor till just ett speciellt ställe. Isåfall ska du titta efter platsen.se eftersom människor som vill ha information om platsen kommer att skriva in adressen www.platsendevillåkatill.se och det kommer att ge trafik till din hemsida helt utan att du jobbar för den vilket är väldigt positivt!

Jag har till exempel registrerat domänen Gokarna.se som är en plats söder om Goa i Indien, som jag spår kommer att bli nästa stora turistmål i Indien när Goa har blivit för exploaterat. Detta är en perfekt adress eftersom den ger cirka 3 så kallade type-ins alltså besökare som skriver in gokarna.se trots att det inte finns någon information att tillgå där än så länge. Snart kommer dock en reseguide till gokarna att publiceras där, och den kommer vara lätt att ranka högt när folk söker “Gokarna” på Google.

Om adressen www.platsen.se är ledig så beställer du den självklart! Men vänta nu, det kanske kan vara aktuellt att kolla upp hur stort intresse det faktiskt finns för den domän du tänker skaffa? Det är definitivt en bra idé och enkelt att göra.

För att se hur många som söker på ditt eller dina valda sökord varje månad använder du Google Keywords Tool. Där väljer du bara vilket språk, geografiskt område och sökord du letar efter och klickar på “Hämta sökordsidéer”. Informationen du får är grymt värdefull.

När jag kollar upp “Gokarna” med inställningarna Sverige, Svenska får jag resultatet att det är var 880 personer som sökte på Gokarna förra månaden, medan det i hela världen är cirka 33 000. Jag ser även att det är hög konkurrens om att annonsera på sökordet, vilket brukar vara fallet för de fleta reserelaterade domän eller platser.

Jag tycker inte att informationen var tillräcklig utan vill veta hur många som sökte efter Gokarna på hela förra året. Därför går jag in på google insigts of search eller Google Trender som det kallas på svenska. Jag kan tyvärr inte söka efter språk här utan efter geografiskt område, och när jag söker på Gokarna för hela världen så ser jag att sökningarna sker uteslutande från Indien vilket borde betyda att folk som redan är i Indien hör talas om Gokarna, och kollar upp det, samt såklart att Indier söker på Gokarna i stor utsträckning. Jag kan också se att intresset är enormt mycket större kring jul och nyår, vilket också är naturligt eftersom det är då den absoluta högsäsingen i Indien är.

Vill jag ha ännu mer information kan jag gå till Google traffic estimator och kolla hur mycket ett klick i Google Adwords skulle kosta, men eftersom denna sajt inte kommer dra besökare genom google adwords skippar jag det.

Gokarna.se finns ledigt och jag registrerar det genom att logga in på mitt loopiakonto, sätta ett kryss i rutan brevid .se och trycka på beställ. En faktura kommer på mejlen, och när den är betald kan jag göra vad jag vill med domänen.
Om 10 år kanske Gokarna har blivit lika populärt som Goa, och domänen gått upp enormt mycket i värde och type-ins och går att sälja, eller så blir min Guide till Gokarna en succé som drar massor med besökare. Eller kanske startar jag en helt annan verksamhet, där jag tar hand om och Guidar svenskar i Gokarna så att de får en så bra upplevelse som möjligt. Det finns många möjligheter, och det är alltid möjligheterna jag tänker på när jag sitter och letar bra domännamn.

Ang. Bindestreck i domännamn: När du söker på google på t.ex tjäna pengar, kommer google att läsa ett bindestreck som ett mellanslag, varför det kan vara positivt att ha adressen tjana-pengar.nu istället för tjanapengar.nu, men å anra sidan om du kommer att jobba med mun-till-mun marknadsföring lär du få betydligt svårare att marknadsföra tjana bindestreck pengar.nu än tjanapengar.nu. Det bästa är såklart att gardera sig med båda, om man har möjligheten!

Några domännamn som jag registrerat på senaste tiden:
Gokarna.se
karnataka.se
alltomindien.se
laptopinfo.se
stylophone.se
wayfarer.se
palolemguide.com

Men det finns ju de som jobbar i något större utsräckning med domänhandel än vad jag gör. Se filmen nedan som lite inspiration.

Om du sedan hittar en toppdomän och vill sälja den kan du vända dig till MissDomain eller Sedo för att hitta en köpare.