Skapa en lokal nyhetssajt

Skapa en lokal nyhetssajt

Feb 11

När man startar en webbplats är det absolut bästa sättet att skapa inkomster att skaffa kunder man kan fakturera själv, antingen genom att sälja produkter, tjänster eller genom att sälja reklam. Dock kan det vara svårt att sälja reklam, och framförallt att veta vilka man skall sälja till. Det är lätt att råda bot på det problemet.

Lokal sajt gör det svåra lättare

Om du har en sajt där du enbart verkar lokalt så kommer det vara mycket lättare att bestämma vilka som är dina potentiella kunder (alltså annonsörer), och eftersom dessa dessutom finns i närheten av dem, och ofta är mindre företag så har du en utmärkt situation när det kommer till annonsförsäljning. Det räcker med att din sida når ut till cirka 500 personer per dag för att den ska ha ett ordentligt kommersiellt intresse hos många företagare i en mindre stad, eller stadsdel. Det är ett utmärkt sätt att komma ut med budskap där ens kunder finns.

Sälja är viktigt

Det spelar ingen roll hur bra koncept du har på din sajt om du inte har förmågan att sälja in dina annonser. Detta är dock ett litet problem. Förutsatt att annonserna ger annonsörerna önskat resultat, exponeringar eller klick så kommer de att återvända till dig utan att du behöver höra av dig. Den marknadsföring som man får tillbaka flera gånger är ju som bekant attraktiv. Men när du är nystartad kommer du definitivt att få jobba med att sälja in din sajt. Gå runt i butiker och restauranger och erbjud ägarna ett bra pris på en attraktiv annonsplats om de är med från början. Du kan lova en återbetalning om inte önskat resultat uppnås (om du känner att du vågar det och är tillräckligt säker på dig själv).

Bättre än affiliate

Att driva sajter där du kan fakturera de som annonserar ger dig större frihet än om du använder affiliatenätverk som Tradedoubler, där du får betalt per klick, lead eller sälj. Du kan själv bestämma värdet på ditt annonsutrymme och sedan sälja det till folk som ser det som attraktiv annonsyta. Om du inte känner att du vill sälja in reklam själv kan du använda reklamnätverk som Tailsweep som säljer reklamen åt dig. Då får du betalt per antal exponeringar som annonserna får.

Vilket innehåll?

Vad ska man då ha för innehåll på en lokal sajt? Ja en uppenbar sak är ju nyheter. Oftast finns det ju dock någon lokaltidning som rapporterar om nyheter, så lägg inte FÖR stor vikt vid detta. Se till att uppdatera med någon nyhet per dag, men lägg inte hela dina arbetsdagar på det. Du kan vidare ha forum, köp och sälj, företagsregister, föreningsregister, tävlingar ja egentligen allt som skapar ett värde för dina besökare. Förutsatt att du får relevanta lokala handlare att annonsera så kommer även annonserna att utgöra ett värde för besökarna, eftersom de får veta vad för speciella erbjudanden som finns att tillgå i staden den här veckan.

Två exempel

Lindenytt.com
I min hemstad Lindesberg finns en nättidning som har precis den idén. Den heter Lindenytt och är otroligt populär. Nästan alla läser den, och en annons där kostar bara 500 kr för en vecka, och ger ofta många gånger det beloppet i försäljning. Lindenytt lägger inte mkt krut på det redaktionella materialet men har mycket avdelningar där användarna skapar materialet. Smart, eftersom det ger mindre jobb till sajtägaren.

Stadsaktuellt.nu
I grannstaden Karlskoga har en bekant just satt upp ett koncept där han knöt upp föreningar och företag till ett förmånskort, som levererades till alla hushåll ihop med en hemsida där han säljer annonser. Annonserna är inte dyra (cirka 6000 kronor per halvår) men eftersom det är så många som får kortet i brevlådan är det väldigt många som går in på stadsaktuellt.nu vilket gör annonsutrymmet enormt attraktivt. Även om inte sajten är supersnygg så går det riktigt bra för honom!

Så ta och kolla upp om det finns någon lokal nättidning i din stad. Annars är det klart att du ska starta en!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>